Upozornění na podvodné online stránky, které nabízejí produkty Faber-Castell. Více informací

Základní techniky s pastelkami Goldfaber

  • Všichni  
  • 30 min
Co budete potřebovat:
Pastelky Goldfaber

Pastelky Goldfaber pro kreativní tvorbu

Pastelka Goldfaber vypadá na první pohled jako obyčejná pastelka. Ale není tomu tak! Díky kvalitním vstupním surovinám a díky speciální výrobní technologii společnosti Faber-Castell, je pastelka Goldfaber dokonalým a velmi kvalitním nástrojem pro kreativní tvorbu na téměř profesionální úrovni.

Vše začíná základní surovinou, dřevem. Kvalitní a měkké dřevo je základem pro dobré vlastnosti každé pastelky. Pastelky Goldfaber jsou vyrobené z měkkého a vysoce kvalitního dřeva, které pochází z vlastních lesních zdrojů společnosti Faber-Castell. Dřevo je neobvykle lehké, což umožňuje lehký pohyb ruky při kreslení. Rovně rostlé dřevo s dlouhými vlákny a bez suků umožňuje pastelky bez problému ořezat. Dřevo se neštěpí a neláme. Pro dokonalé ostření použijte kvalitní ořezávátko. Nekvalitní čepel nebo již tupá čepel ořezávátka by se do dřeva mohla ,,zakousnout“ a poškodit jeho strukturu. Kombinace kvalitního dřeva a kvalitního ořezávátka propůjčuje pastelce delší životnost, protože při ostření nevzniká velké množství odpadu.

Středem každé pastelky vede barevná tuha, která se vyrábí z barevných pigmentů. Čím větší podíl těchto barevných pigmentů je a čím vyšší je jejich kvalita, tak tím je výsledný efekt obrázku jasnější, sytější a barevnější. Pokud nemají tuhy pastelek kvalitní pigmenty nebo malé množství, barevná stopa je slabá a nevýrazná. Tuha pastelek Goldfaber obsahuje vysoké množství kvalitních pigmentů, které v kombinaci s voskem jako impregnačním činidlem, propůjčují tužce měkký a intenzivní tah.

Kromě toho jsou povrchové laky na bázi vody a tuha je zalepené po celé její délce, takže při pádu na zem se tuha nepoláme.

Barevný efekt

Kresba se skládá z několika faktorů: množství barev, intenzity barev, barevných kontrastů, kompozice a proporcí. Je to kompletní soubor a jeho jednotlivé složky jsou vzájemně provázány. 

Před vlastní kreativní tvorbou je velmi důležité poznat harmonii barev a porozumět souhře barev. Dobrým cvičením je nakreslit stejný obrázek pomocí různého množství barev.

Kresba pouze jednou barvou: oranžová

Pro jednoduchou barevnou harmonii použijte nejprve pouze jednu barvu. Pro zesvětlení použijte bílou a černou pro ztmavení. Věnujte pozornost kontrastům, aby výkres nebyl příliš dvojrozměrný.


Kresba dvěma barvami: oranžová a tyrkysová 

Vyberte druhou barvu a nakreslete stejný obrázek pomocí těchto dvou barev a jejich odstínů. Uvidíte, že mísení dvou tónů vytváří svěžejší vzhled.


Kresba třemi barvami: oranžová, tyrkysová a fialová

Vyberte třetí barvu a nakreslete obrázek ještě jednou. Míchání tří barev vyžaduje praxi, proto byste měli třetí barvu používat zprvu střídmě.


Věděli jste, že...

Na rozdíl od grafitových tuh, které vznikají vypálením grafitu a jílu, barevné tuhy pastelek Goldfaber vznikají sušením.  

Volba správného papíru

Také jste se někdy ocitli v situaci, že stojíte pře plným regálem uměleckého papíru a netušíte, který si vybrat? Bohužel neexistuje žádné jednoznačné doporučení, protože výběr papíru zcela závisí na Vašem osobním stylu kreslení a představě o konečném vzhledu výkresu. Jednoznačně ale různá hrubost papíru ovlivňuje celkový charakter obrázku.

Všeobecně se dá říct, že vysoce kvalitní kreslicí papír se vyznačuje vyšší gramáží, prvotřídním složením surovin a dobrou odolností proti kyselinám a stárnutí.

V zásadě můžete papír vybírat podle 3 hledisek. Podle složení papíru (celulóza, bavlna, len), podle gramáže, kdy se jedná o plošnou hmotnost papíru a číslo značí hmotnost papíru o ploše 1 m2 a podle povrchové úpravy, tedy papír lisovaný za studena nebo za tepla.

Jemně zrnitý papír, přirozeně bílý

Za studena lisovaný papír má jemnou zrnitou strukturu. 

Jemně strukturovaný až hladký povrch, čistě bílý 

Za tepla lisovaný papír je hladký a umožňuje kresbu jasně specifikovaných liniích i homogenní barevné plochy a je vhodný pro podrobné a detailní kresby

Barevný papír
Můžete také vyzkoušet malovat na barevný papír. Pastelky Goldfaber skvěle malují i na barevný podklad. 

Zesvětlování a ztmavování

Každou barvu můžete ztmavit černou barvou. Kromě černé barvy můžete ke ztmavení také použít odpovídající doplňkovou barvou. Na barevném kruhu jsou tyto barvy umístěny naproti sobě. V ukázkovém příkladu jsme použili barvu oranžovou a tyrkysovou, které stojí v kruhu proti sobě. Když tyto dvě barvy vrstvíte přes sebe, získáte odstín šedé. Odstín šedé můžete změnit úpravou poměru obou barev.

Překrytí barvy bílou je skvělý způsob, jak zesvětlit barvu. Podobně můžete zkusit použít i jiné jasnější barevné odstíny. V závislosti na použitém odstínu získá konečná barva teplý nebo chladný charakter.

Míchání barev

Když chcete namalovat zelenou plochu tak automaticky vezmete zelenou pastelku. Je to logické i přirozené, a navíc pastelky Goldfaber nabízejí celou řadu krásných zelených odstínů. Ale pokud chcete trochu více experimentovat a poznat rozmanitost barevné nabídky pastelek Goldfaber, vyzkoušejte si zelenou barvu namíchat pomocí různých odstínů žluté a modré. Uvidíte jak rozmanité a zajímavé odstíny zelené mohou mícháním dvou barev vzniknout. Velmi důležité je také pořadí, ve kterém jsou barvy na sebe naneseny. Například překrytí žluté na modrou bude mít jiný barevný efekt než překrytí modré barvy žlutou.

Je dobré si zapamatovat, že světlé barvy jsou průhlednější než tmavé barvy. Světlé barvy proto nepřekrývají stejně tak dobře jako tmavé barvy.

Další faktor, který ovlivňuje konečný barevný efekt, je intenzita barevného překrytí. Ale buďte opatrní: příliš silná vrstva barvy může utěsnit povrch papíru a zabránit tak možnosti použití dalších barev. To je obzvláště obtížné, když nanášíte několik barev na sebe. Vyžaduje to praxi a cvik, ale je to velmi důležitá cesta pro vlastní kresbu a vytváření barevných odstínů. Poslední barvu volte podle požadovaného cíleného efektu. Pokud chcete, aby kresba měla chladný nádech, použijte chladný odstín nebo v případě teplého nádechu, použijte teplý odstín.

Šrafování

Budete ohromeni množstvím expresivních možností, které umožňují šrafovací techniky!

Šrafování v kresbě definuje světelné podmínky a dává objektům trojrozměrný vzhled. Pomocí šrafování si vytvoříte svůj vlastní rukopis a styl. Čím více budete procvičovat různé vzdálenosti čar, směr čar a tlak na pastelku, tím dříve bude Vaše úsilí odměněno krásným, plynulým a jistým tahem.

svislá poloha - tenká stopa
sklon - širší stopa

Vyzkoušejte si paralelní (souběžné) a křížové šrafování. U obou držte pastelku nebo tužku v téměř svislé poloze. Sklon pastelky udává sílu čar. Čím je sklon větší, tím je síla čáry silnější.

Paralelní šrafování

Paralelní šrafování je vedení čár souběžně vedle sebe pod stejným úhlem. To se nemusí zdát velmi zábavné, ale konečný výsledek je opticky úžasný.

Celoplošné šrafování nevytváří dostatečnou hloubku. Díky těsně použitému šrafování jsou oblasti hustší a krátké šrafovací tahy s překrytím vytvářejí hloubku.

Začněte šrafovat jednou barvou rovnoměrným tlakem. Držte pastelku ve svislé poloze a vyšrafujte papír rovnoběžnými čárami ve stejném směru. Čím blíže jsou čáry k sobě, tím tmavší je oblast. Kreslení krátkých šrafovacích čar vytváří přesahy, které zvyšují kontrast mezi světlou a tmavou.


Křížové šrafování

Křížové šrafování umožňuje volnější a spontánnější kresbu, která nemusí být dokonalá.

Začněte šrafovat jednou barvou v různých úhlech. Sledujte dojem hloubky vytvářený volnějším a hustějším šrafováním. Změna hustoty a délky čar vede k různým tónům.

Kreslení pomocí vícebarevného šrafování je mnohem náročnější. Zde budou odstíny vizuálně splývat do jemné hry barev. Pro začátek nepoužívejte příliš mnoho barev, ale zvyšujte jejich počet postupně. 

Časem si vytvoříte svůj vlastní šrafovací styl. Používáním různých šrafovací techniky můžete vytvořit velmi krásné obrázky. 

Tlak působící na pastelku určuje intenzitu barevné stopy.

Stínování

Stínování je ideální pro vytváření krásných a rozsáhlých barevných přechodů, když nanášíte jednu barevnou vrstvu na druhou. Přechod barev a jeho intenzitu můžete kdykoliv upravit. Při stínovaní využíváme co nejvíce barevnou plochu pastelky a proto ji držíme v co nejvíce ploché poloze vůči papíru. 

Frotáž

Vyzkoušejte také frotáž. Frotáž je velmi jednoduchá technika, při které dochází k experimentálnímu přenášení reliéfní struktury na papír. Umístěte list papíru na povrch s dostatečným reliéfem. Mohou to být různé přírodniny, jako jsou listy nebo hrubé dřevo, různé textilie nebo různé kovové předměty. Při stínování se následně struktura předmětu přenese na papír a vytvoří krásný vzor.

Mazání stěrací pryží

Pryž je velmi důležitý pomocník pro opravu chyb nebo pro konečnou korekci. Je velmi důležité, aby pryž byla vhodná pro mazání pastelek. V našem sortimentu najdete speciální umělecké pryže, které jsou měkké a velmi dobře na sebe váží pigment pastelek.

Kombinace různých technik

Prezentované techniky kreslení nabízejí nekonečné možnosti vytváření krásný obrázků. Pokud hledáte ještě více prostoru pro experimentování, můžete vyzkoušet různé výrobky z naší poloprofesionální produktové řady Kreativní Studio.